Når vi jobber for å posisjonere merkevarer og bedrifter bruker vi vår forretningsforståelse og kompetanse til å forstå og formidle det som bygger sterke og varige bånd mellom merkevarer og mennesker. Vi kommer likevel til kort dersom vi mangler nødvendig kunnskap om bærekraft – og det nettopp er dette som gjør at dere skiller dere ut fra konkurrentene.
Det siste året har vi derfor valgt å bygge ut vår egen bærekraftskompetanse. Runar, vår daglig leder, vår kreative leder, Frank, og strategirådgiver Per har alle sammen gjennomført kurs og utdanning innen fagfeltet.
Runar har tatt kurset «Kapasitetsbygging i bærekraft» på masternivå hos NTNU.
– Dette var et omfattende kurs med deltakere fra flere ledende bedrifter. Her fikk vi en grundig innføring i bærekraftige forretningsmodeller, bærekraftsledelse, modeller og rapportering. Dette er svært nyttig kompetanse når vi skal diskutere hvordan bedriftene kan bygge bærekraft inn i sin merkevare. Her er det like viktig å vite hva man ikke bør gjøre som hva man kan gjøre.
Frank har tatt kurset «Verktøykassen for bærekraftige forretningsmodeller» i regi av åkp og NTNU.
– Grundig research legger alltid fundamentet for det vi jobber med. Dette kurset hadde blant annet fokus på sertifiseringer og kontroll, noe som er på siden av det vi hjelper våre kunder med. Likevel er det essensielt å forstå hvordan også dette fungerer – når vi skal bygge inn bærekraft i en merkevare/posisjon.
Per har også tatt kurset «Verktøykassen for bærekraftige forretningsmodeller» i regi av åkp og NTNU.
– Her fikk vi viktig innsikt i hovedprinsippene rundt utviklingen av bærekraftige forretningsmodeller. Dette er svært relevant for å forstå de ulike bedriftene sine utfordringer og muligheter når de skal ta ut bærekraft til kommersiell konkurransekraft.