Digital treffsikkerhet - viktigere enn å nå mange

Digital treffsikkerhet - viktigere enn å nå mange

Visste du at Google kan læres opp til å finne flere potensielle kunder for deg? Vi viser deg hvordan.

Nye verktøy gjør det enkelt å finne de riktige menneskene i dagens digitale jungel. Digital markedsføring skaper enorme muligheter – og du får ofte mye igjen for annonsepengene. Men du må vite hvem du skal nå, og hvor du skal lete. Det kan våre digitale spesialister Jostein Gjelsvik og Stefan Olsen hjelpe deg med.

Treff blink
– Det er ingen vits å treffe flest mulig på nett. Det er kvaliteten på de du treffer som er avgjørende for om du lykkes. Du må treffe rett i målgruppa, sier Jostein Gjelsvik, digitalstrategisk rådgiver i BMERK.

Bygger opp markeder
Jets™ er en av mange selskaper som opererer innenfor en rekke svært spesialiserte segment, verden over. Det siste året har BMERK kjørt en rekke målrettede digitale kampanjer for Jets™, og opparbeidet et stadig større publikum for annonser for flere svært ulike produkter.

– Som del av vår langsiktige satsing i å bygge opp større markeder globalt, henter vi inn spisskompetanse fra BMERK. Vi er helt avhengig av at aktivitetene og den digitale tilstedeværelsen blir monitorert og fulgt opp på best mulig måte. Vi er helt i startgropen, men resultatene så langt ser ut til å peke riktig vei, forteller Aslaug Vågen Veddegjerde, gruppeleder for markedsavdelingen i Jets™.

Analyserer atferd
For hvordan når du dem som bestiller nye mobile toaletter til en musikkfestival, og overbeviser dem om å velge Jets Vakuum? Eller hvor finner du egentlig personer som kan være interessert i den nye vakuumbaserte kondensvannløsningen for kjøl og frys?

– Det store spørsmålet for mange bedrifter er HVOR og HVORDAN man finner de riktige mottakerne av de ulike budskapene, sier Jostein.

Denne annonsen er spisset direkte mot de som driver supermarked, og mot de som leverer kjøleutstyr. Google kan læres opp til å finne akkurat den mottakergruppen du ønsker å nå. Les mer om hva vi har gjort for Jets her.

Leter «bredt» – treffer presist
Men ved hjelp av informasjon om atferd åpnes muligheter for å treffe svært presist.

– Å finne målgruppen er første steg. Google Marketing Platform er en avansert annonseplattform som gir oss tilgang til store mengder tredjepartsdata. Vi samler også inn egne data, som så blir sammenlignet med det totale datagrunnlaget til Google, forklarer Jostein.

Google Marketing Platform som verktøy gir også utvidede muligheter til å nå bredt ut i andre nettverk man ønsker å være synlige i, i tilllegg til Google. Det gir tilgang til for eksempel Bing, Yahoo, og Schibsted som bruker App Nexus, sier Jostein.

Google finner flere kunder
Gjennom målrettede annonser ledes trafikken inn på nettsiden.

– Gjennom å definere et sett målekriterier «lærer» vi opp systemet til å finne personer som er interessante for oss. Google ser og finner disse, basert på deres atferd på nett. Slik klarer vi å lage et nytt representativt publikum som vi kan nå ut til, forklarer digitalrådgiver og analytiker Stefan Olsen.  

– Når vi finner de potensielle kundene ser vi hvor de er i kundereisen, og tilpasser budskapet til den fasen de er i. Hvis de er i oppmerksomhetsfasen, presenterer vi oss først. Er de klare for å kjøpe, kommer vi med et kjøpsutløsende budskap, forteller Stefan.

 «Maskinlæring»
Han forteller at man kan bygge opp presise målgrupper som man senere kan kommunisere mot, via et publikum som viser tilsvarende adferd som den målgruppen man allerede har opparbeidet. – Fagmesser er for eksempel et utmerket sted å bygge opp presise kundeprofiler, basert på data som er samlet innenfor et kjernepublikum, sier Stefan.

– Vi lærer rett og slett opp Google til å finne flere kunder - dette er det som kalles «Machine Learning», sier han.

Digital markedsføring gir deg dessuten mye synlighet og effekt for pengene.

–  Det er fordi vi overvåker og optimaliserer gjennom hele kampanjen, og flytter midlene til de tiltakene som gir best resultat, understreker Stefan.

Virker annonsen? Gjennom å sette en rekke målekriterier, eller KPIer, kan man si noe om hvordan budskapet treffer. Feks når mange personer bruker mer enn ett minutt på å lese budskapet du sender, er det stor sjanse for at du har truffet riktig.

 

Ønsker du å vite mer om hvordan du kan treffe bedre i den digitale jungelen?

​Ta gjerne en prat med våre digitale eksperter Jostein og Stefan